Ekonomia zakupu używanej zagęszczarki gruntu i dalszej eksploatacji oraz możliwe wyłączenia z eksploatacji

Decyzja o zakupie maszyny używanej zazwyczaj wynika z ograniczonego budżetu kupującego lub korzystnej, okazyjnej oferty sprzedaży.  Niejednokrotnie zdarza się, że nabywamy sprzęt, który ma już za sobą lata świetności, a konieczność wykonania napraw przysporzy dodatkowych problemów w okresie przestoju maszyny. Na jakie elementy warto zwrócić szczególną uwagę i jak je sprawdzić przed zakupem?

Przed oględzinami maszyny sprawdź:

  • Legalność maszyny – Jeśli podejrzewasz nielegalne pochodzenie urządzenia, warto sprawdzić poprawność danych z tabliczki znamionowej (np. na stronie swepac.pl/deklaracje-ce) lub skontaktować się z przedstawicielem producenta.
  • Dostępność części zamiennych do maszyny oraz możliwość bezpośredniego kontaktu z przedstawicielem producenta w Polsce. Wielu producentów maszyn zniknęło z rynku, co może oznaczać ograniczoną dostępność nowych części zamiennych lub wysokie ich ceny. Przed zakupem warto sprawdzić dostępność katalogu online na stronie producenta lub jego przedstawiciela.
  • Dostępność części zamiennych do silnika. W zagęszczarkach gruntu najczęściej stosuje się silniki produkcji Honda, Hatz lub Yanmar. Wiele modeli, np.GX160 Honda, L100 Yanmar czy 1B30 Hatz, jest produkowanych od kilku dekad – wprowadzano w nich liczne zmiany. Warto upewnić się, czy do kupowanego modelu dostępne są podstawowe zestawy naprawcze i serwisowe.

Używane zagęszczarki gruntu Swepac

W trakcie oględzin zwróć szczególną uwagę na:

  • Stan płyty dennej: Jej zużycie może najlepiej świadczyć o faktycznym
    przebiegu i stopniu zużycia maszyny. Płyta denna jest jedną z najdroższych części, a jej wymiana nie należy do najłatwiejszych. Koniecznie sprawdź, czy nie występują przetarcia oraz czy zachowana jest odpowiednia grubość materiału na całej długości płyty. Płyty wykonane ze stali trudnościeralnej np. Hardox®, zapewniają długi okres użytkowania.
  • Stan wibratora:W zagęszczarkach jednokierunkowych naprawa wibratora nie jest skomplikowana, natomiast w maszynach dwukierunkowych (nawrotnych) naprawa może wymagać pomocy specjalisty. Najczęstszym problemem w tych układach jest zużycie łożysk, co  objawia się wzmożonym hałasem podczas pracy maszyny. W maszynach rewersyjnych należy także sprawdzić poprawność działania mechanizmu rewersu oraz stan olejów. Niski poziom oleju hydraulicznego może świadczyć o zużyciu uszczelnień w układzie sterowania lub o uszkodzonym przewodzie hydraulicznym.
    Podczas kontroli oleju w wibratorze zwróć uwagę na:
    • Brak oleju – może skutkować przytarciem łożysk,
    • Nadmiar oleju – może przyspieszać zużycie układu sterowania,
    • Kolor beżowy (przypominający kawę z mlekiem) – wskazuje na obecność wody w oleju (nieszczelność).
    • Czarny kolor – efekt długotrwałej eksploatacji bez wymiany oleju.
  • Układy przeniesienia napędu: Niesprawności mogą świadczyć o problemach ze sprzęgłem lub układem hydraulicznym, jak również o zużyciu wibratora. W trakcie pracy maszyny pas napędowy nie powinien nadmiernie się nagrzewać. W układach hydraulicznych warto sprawdzić obciążenie układu manometrem. W maszynach kilkuletnich można także natknąć się na uszkodzenia sprzęgieł samonapinających – mimo zastosowania prawidłowego paska, nie zawsze są w stanie go właściwie napiąć.
  • Stan silnika o zapłonie iskrowym (np. Honda): Po uruchomieniu silnik nie powinien dymić ani podczas pracy. Przed rozruchem sprawdź stan i jakość oleju oraz filtra powietrza. Ewentualne zabrudzenia w kanale dolotowym mogą świadczyć o przedostaniu się zanieczyszczeń do komory spalania.
  • Silniki wysokoprężne: Przed uruchomieniem należy sprawdzić stan i jakość oleju oraz filtrów powietrza i paliwa. Podczas rozruchu i obciążania silnika spodziewamy się lekkiego zabarwienia spalin na czarno. Jeśli rozgrzany silnik dymi intensywnie na czarno, podejrzewamy uszkodzenie układu wtryskowego – zarówno końcówki wtryskiwacza, jak i pompy wtryskowej, lub dodatkowe obciążenie wynikające z układów roboczych maszyny. Silnik powinien bez problemu odpalać zarówno na zimno jak i na ciepło. Problem z odpalaniem na ciepło i „brakiem wolnych obrotów” zazwyczaj jest objawem uszkodzonego układu wtryskowego.
    • Biały kolor spalin wskazuje na niedopalone paliwo w komorze spalania i możliwe problemy z kompresją,
    • Biało-niebieskie zabarwienie spalin sugeruje zużycie pierścieni tłokowych, tłoka i cylindra.
    • Czarny gęsty dym w trakcie pracy ciągłej maszyny wskazuje na za dużą ilość paliwa w stosunku do ilości powietrza w trakcie spalania. Możliwe przyczyny:
      • Zanieczyszczony filtr powietrza,
      • Uszkodzony układ wtryskowy,
      • Za duże obciążenie od układów roboczych maszyny,
      • Błędnie wyregulowany luz zaworowy.
  • Praca silnika: Zarówno w silnikach o zapłonie samoczynnym, jak i iskrowym nie powinno być słyszalnych stuków, które mogłyby świadczyć o zużyciu panewek.
  • Stan ogólny maszyny: Rama maszyny posiadająca pęknięcia może powodować zagrożenie dla zdrowia. Element ten poza ochroną silnika, jest także elementem nośnym w trakcie transportu maszyny za uchwyt dźwigowy. Uszkodzona rama posiada mniejszą wytrzymałość niż założenia producenta i może doprowadzić do upadku maszyny.

Dodatkowe kwestie:

  • Naprawa główna silnika lub wibratora zazwyczaj jest możliwa, ale warto wcześniej wycenić jej opłacalność. Koszty napraw używanych zagęszczarek gruntu mogą się różnić w zależności od dostępności części zamiennych w magazynach producentów.
  • W przypadku maszyn mniejszych producentów dokupienie części zamiennych może być niemożliwe – wtedy pozostaje poszukiwanie ich na rynku wtórnym.
  • Zakup nowej maszyny z gwarancją pozwala zaoszczędzić czas oraz lepiej zaplanować pracę i wydatki. Maszynę można dobrać wyposażeniem zgodnie z indywidualnymi potrzebami (np. wybór rodzaju sterowania, napędu pasowego lub hydraulicznego, podgrzewanie rączki, licznik motogodzin, wskaźnik zagęszczenia itp.).
  • Niezależnie od tego, czy decydujemy się na zakup maszyny nowej, czy używanej zagęszczarki gruntu, zawsze warto skontaktować się z serwisem oraz działem handlowym producenta.
  • Pamiętaj, że nawet po dokładnej kontroli używanej maszyny mogą pojawić się nieprzewidziane awarie, nawet tuż po zakupie.

 

używane zagęszczarki gruntu

Jeżeli ten artykuł Cię zaciekawił i masz dodatkowe pytania zapraszam do kontaktu 728518199 lub do odwiedzenia naszego stoiska na targach Bauma lub e-robocze Show.